Youtube Live Subscribe Getting Higher,Subscribe Now.


Samseng Berasal Dari Bahasa

  Hi Blogger,Apa itu Samseng.? Bagi Saya mungkin Samseng itu berasal dari Bahasa kaum Cina,kerana dulu lihat movie Kung Fu ada perkataan Samseng tu.Mungkin kita Orang Melayu terikut-ikut perkataan Samseng itu,Samseng boleh juga di ertikan seperti Jahat,Gangster,Pembuli dan bermacam lagi lah yang berunsur kejahatan.

  Nakal dan Samseng itu tidak sama.Nakal itu perbuatan yang tidak disuruh tapi di buat juga.Kalau Samseng itu perbuatan yang berunsur kejahatan,Budak Nakal itu biasa saja ,kata Orang Budak yang Nakal itu Aktif dan Selalu ada perhatian ,Biar Nakal dari kecil nanti dah Besar tahu lah Malunya.

  Kalau Anak kita Berbuat Sesuatu yang tidak Baik Jaga lah Tutur Bahasa kita Jangan sebut " Nakal nya Budak ni" ,Jahatnya Budak ni" Tukar perkatan "Baiknya Budak ni"Atau "Bertuah Punya Budak"( selalu di sebut oleh Kak Ros dalam Upin dan Ipin ) Kerana ianya menjadi Doa,kalau kita Sebut Jahat,Jahat lah Dia,kalau kita Sebut Baik,Baik lah Dia.

Hi Apa dah jadi dengan Ucing tu.Bertuah Punya Ucing...

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

2 comments

comments
February 2, 2016 at 4:53 PM delete

Kalau panggil miau penyamun? (slalu curi ikan org) hmm

Reply
avatar
February 2, 2016 at 4:56 PM delete

miau tu jadi bos penyamun lah tiap hari curi ikan orang.;) hehe

Reply
avatar

Hi Tinggalkan Terus Komen Anda,Dah terlewat Singgah diSini ;D dan Jangan Lupa <---------$"TICK NOTIFY ME "$----------> untuk Maklum Balas.(^x^) miau...Subscribe Youtube Ucing Juga.